Ο Κώστας Βαρώτσος τιμήθηκε με το ιταλικό βραβείο «Οι Πολεμιστές του Ριάτσε»

41

Επινοητικοί και πανέξυπνοι οι Ιταλοί, γνωρίζουν πολύ καλύτερα από εμάς τους Ελληνες να προστατεύουν, αλλά κυρίως να αξιοποιούν την πολιτιστική τους κληρονομιά με τρόπο που να έχει σημασία στο παρόν. Το 2002, λ.χ., θεσμοθέτησαν το βραβείο «Οι Πολεμιστές του Ριάτσε», το οποίο πήρε το όνομά του από δύο ελληνικά μπρούντζινα αγάλματα του 5ου αιώνα π.Χ. Ανασύρθηκαν από τον βυθό το 1972 και έγιναν το σήμα κατατεθέν της περιοχής. Το πανιταλικό αυτό έπαθλο προσφέρεται σε ανθρώπους πολλών διαφορετικών επαγγελματικών ιδιοτήτων, που ξεχώρισαν στη ζωή τους, διότι χρειάστηκε να δώσουν μάχες κατά την πορεία της. Τη διοργάνωση του βραβείου και την επιλογή των διακριθέντων αναλαμβάνει κάθε χρονιά μια διαφορετική ιταλική πόλη.

Εφέτος ήταν η σειρά του Τορίνο, με διοργανώτρια αρχή τη Σχολή Καλών Τεχνών της πόλης. Ανάμεσα στους νικητές ήταν και ο Κώστας Βαρώτσος, που έχει τεράστια καριέρα στην Ιταλία. Ο γλύπτης, που σπούδασε στη γειτονική χώρα, έχει κερδίσει από πολύ νωρίς τον θαυμασμό των Ιταλών, οι οποίοι του έχουν εμπιστευθεί την ανάθεση σπουδαίων δημοσίων γλυπτών σε πολλά μέρη, από τον Βορρά μέχρι τον Νότο. Στο Τορίνο, άλλωστε, θα εγκαινιαστεί σε λίγο καιρό το γλυπτό με τίτλο «Totalita» («Ολότητα»), που άλλαξε πρόσφατα θέση στον αστικο ιστό. Αρχικά, το 1999, είχε τοποθετήθεί στην Πιάτσα Μπενέφικα, κοντά στους κήπους Μαρτίνι. Εγινε αμέσως σημείο αναφοράς και οι Τορινέζοι το αγάπησαν. Τώρα, το γλυπτό βρίσκεται μπροστά από ένα κτίριο του Ρέντσο Πιάνο, που στεγάζει την τράπεζα Intesa Sanpaolo. Καθώς ανήκει στον δήμο, η μετακίνηση συνδυάστηκε με ανάπλαση του περιβάλλοντος χώρου.

o-kostas-varotsos-timithike-me-to-italiko-vraveio-oi-polemistes-toy-riatse0Η παρουσία του Ελληνα καλλιτέχνη (φωτ.) δεν σταματά, όμως, εκεί. Αυτή την περίοδο φιλοξενείται έκθεσή του στην γκαλερί του Τζόρτζιο Περσάνο. Εκεί παρουσιάζει το γνωστό στην Ελλάδα έργο του «Ευρώπη», με σημαίες ευρωπαϊκών χωρών φτιαγμένες από γυαλί και θρυμματισμένες. «Ηδη έχω δεχθεί πολλά σχόλια από το φιλότεχνο κοινό της Ιταλίας», λέει ο ίδιος στη στήλη: «Από τη μια είναι εκείνοι που βλέπουν το γλυπτό σαν το τέλος της Γηραιάς Ηπείρου, την ολοκλήρωση ενός ιστορικού κύκλου που μας οδήγησε στη ρηγμάτωση, στην καταστροφή. Από την άλλη, όμως, υπάρχουν και οι αισιόδοξοι, αυτοί που βλέπουν ότι η Ενωση θα έρθει μόνον αν σπάσουν τα σύνορα και υποχωρήσουν οι εθνικισμοί, κάτι που πιστεύω και εγώ».

Πάντα δραστήριος και παραγωγικός, ο Κώστας Βαρώτσος περνά τις ημέρες του στο σπίτι – εργαστήριο της Αίγινας. «Ο κορωνοϊός μάς ανέτρεψε κάθε σχέδιο και προγραμματισμό. Μας περιορίζει τα ταξίδια και μας επιβάλλει αργό βηματισμό. Εχει και αυτό τα καλά του…», λέει με νόημα.
 
[email protected]athimerini.gr

Πηγή: kathimerini.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here